طراحی و تبی ین مدل بین المللی سازی شرکت های پروژه محور با رویکرد اقتصاد دفاع
کد مقاله : 1362-DENC3-FULL
نویسندگان
احسان ابراهیمی *1، ایمان ابراهیمی2
1دانشگاه ازاد تهران مرکز
2دانشگاه آزاد تهران شمال
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین یک مدل جامع برای بین المللی سازی شرکتهای پروژه محور با رویکرد
اقتصاد دفاع، روش پژوهش حاضر آمیخته
)کمی و کیفی( بوده و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان و مدیران ارشد
و شرکتهای تابعه که دارای تجربه و تخصص مرتبط با موضوع پژوهش بودند و همچنین پرسشنامه
محقق ساخته )با 38 گویه و 6 بعد( که به 120 نفر از مدیران و کارشناسان این شرکتها که به صورت
تصادفی طبق های انتخاب شدند، داد ههای مورد نیاز گردآوری شده است . روایی پرسشنامه از طریق روایی
محتوا )با استفاده از نظر 10 نفر از خبرگان( و روایی سازه )با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با
شاخصهای برازش مناسب( و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ) 0.89( و پایایی ترکیبی ) 0.92( تأیید
شده است . تحلیل داد هها با استفاده از رو شهای تحلیل مضمون، کدگذاری باز و محوری )در بخش
کیفی( و تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل مسیر )در بخش کمی( انجام شده است . یافته های کیفی پژوهش
نشان میدهد که عوامل کلیدی موفقیت در بین المللی سازی شرک تهای پروژه محور در حوزه اقتصاد نقش اساسی دارند
این مدل میتواند به عنوان یک راهنمای علمی و عملی برای
شرکتهای پروژه محور فعال در حوزه اقتصاد دفاع، به ویژه قرارگاه خاتم الانبیاء، و همچنین
سیاستگذاران و تصمیم گیران این حوزه مورد استفاده قرار گیرد و به بهبود عملکرد بین المللی این
شرکتها کمک نماید .
کلیدواژه ها
: بین المللی سازی، شرکت پروژه محور، اقتصاد دفاع، قرارگاه خاتم الانبیاء، مدل مفهومی، شبکههای ارتباطی، مدیریت ریسک، فناوری و نوآوری، برندسازی و بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت دانش.
وضعیت: پذیرفته شده