راهنمای استفاده از سامانه 

در هر همایش دو رکن اساسی شامل بخش علمی و بخش اجرایی، هدایت کلیه امور را در اختیار دارند. سامانه ی مدیریت برگزاری همایش های علمی اقتصاد دفاع نیز به منظور تسهیل اجرای    وظایف این دو رکن اصلی همایش، دارای چند بخش اصلی به شرح زیر است:
       1. مدیریت محتوا با هدف اطلاع رسانی همایش 
       2. مدیریت دریافت و پیگیری چکیده و اصل مقالات
       3. مدیریت ارزیابی و داوری مقالات علمی
       4. مدیریت ایجاد و برگزاری نشست های علمی
       5. مدیریت برگزاری کمیته های علمی
       6. مدیریت ثبت نام شرکت کنندگان در همایش
       7.  مدیریت انتشار مقالات و گزارش های علم

این سامانه یک سایت اطلاع رسانی را در اختیار مدیران و مسئولین علمی و اجرایی همایش قرار می دهد، چکیده و اصل مقالات از طریق سامانه در بازه زمانی که از سوی دبیر علمی مشخص می شود، دریافت شده و برای بررسی و ارزیابی علمی به هیأت داوران ارسال می شود. نتیجه ارزیابی از طریق همین سامانه به اطلاع نویسنده یا نویسندگان رسانده شده و چنانچه مقالات نیازمند بازنگری و اصلاح باشند، از طریق همین سامانه به اطلاع نویسنده رسانده شده و پس از انجام اصلاحات، دوباره از طریق همین سامانه ارسال می شود. 
به طور خلاصه، این سامانه مقالات را از نویسنده دریافت کرده، در کارتابل دبیر علمی همایش قرار می دهد، ایشان مقالات را برای داوران یا ارزیابان معین شده ارسال می کند، نظر تخصصی داور درباره مقاله در سامانه ثبت شده و نتیجه به اطلاع نویسنده رسانده می شود. اگر انجام کار داور با تأخیری همراه شد، سامانه به صورت خودکار پیام های پیگیری را ارسال می کند. بعد، در صورت اعلام نیاز توسط داور، سامانه مقاله را به نویسنده برمی گرداند تا ویرایش ها یا تغییرات لازم را انجام دهد و ویراست جدید را دوباره وارد چرخه داوری کرده تا به تأیید نهایی برسد یا در صورت عدم احراز صلاحیت چاپ، آن را از این چرخه خارج می کند. در مرحله بعدی، مقاله را به ویراستار سپرده تا ویرایش های زبانی لازم را انجام دهد. به این ترتیب، نسخه آماده انتشار مقالات در سامانه بارگذاری شده و از این طریق به اطلاع همگان می رساند.
سامانه  مدیریت برگزاری همایش ملی اقتصاد دفاع  در نقش یک منشی پیگیر و فعال، تمامی امور مربوط به چرخه انتشار مقالات علمی را انجام می دهد. هر فردی که در این سامانه ثبت نام می کند، در ابتدا به عنوان نویسنده یا شرکت کننده در همایش شناخته می شود و فقط می تواند چکیده یا اصل مقالات را ارائه دهد. برای پذیرش سایر مسئولیت ها، نقش های دیگری در سامانه تعبیه شده است.

در این سامانه هشت نقش مجزا قرار دارد. هر کاربر می تواند صاحب یک یا چند نقش باشد. اگر کاربری چند نقش داشته باشد، می تواند با مراجعه به صفحه اول سایت، نقش خود را تغییر دهد. برای مثال اگر یک کاربر در این سامانه به عنوان نویسنده و داور تعریف شده است، می تواند با مراجعه به صفحه اختصاصی خود، یکی از دو نقش نویسندگی یا داوری را انتخاب کرده و به ایفای مسئولیت خود بپردازد.

   هشت نقشی که در این سامانه وجود دارد به شرح ذیل است:
   1.  نویسنده یا شرکت کننده در همایش

   2.  داور

   3.  ناشر

   4. شورای سیاست گذاری

   5. شورای راهبری

   6. رئیس دبیرخانه

    7. دبیر علمی

    8. دبیر اجرایی

       - برخی امکانات و ویژگی های کلی سامانه همایش ملی اقتصاد دفاع
       -  مدیریت ثبت نام کاربران و شرکت کنندگان در همایش
      قابلیت دریافت چکیده یا اصل مقاله 
      ثبت خودکار تمامی فرآیندهای مرتبط با مقاله از جمله فرآیندهای بررسی و ارزیابی مقاله

  •       امکان رهگیری وضعیت مقاله
          امکان اضافه کردن انواع فایل های مورد نیاز به هنگام ثبت مقاله
          امکان بازنگری و انجام اصلاحات مورد نظر پس از انجام فرآیند داوری و ثبت و ارسال مجدد مقاله
          امکان ایجاد و ویرایش فرم داوری مقالات
          امکان ایجاد منوها و صفحات اختصاصی
          امکان تغییر نام منوها حسب نیاز
          امکان ویرایش نامه های پیش فرض
          امکان ارسال ایمیل برای کاربران
          امکان بارگذاری تصاویر مرتبط با همایش برای اطلاع رسانی و تبلیغ در صفحه اصلی همایش
          امکان ارسال پیامک به کاربران سامانه
          امکان پرداخت آنلاین هزینه های شرکت در همایش
           مدیریت بخش ارائه خدمات اقامتی و مسافرتی به شرکت کنندگان در همایش