بررسی عوامل موثر بر محور ارتباطات در ایجاد روش تامین مالی نوین صنایع دفاعی (مورد مطالعه: نیروهای مسلح)
کد مقاله : 1234-DENC3-FULL
نویسندگان
محمد مهدی *1، سید حسن حسینی1، امیرحسین پورصالح2
1گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی ارتش، تهران، ایران
2دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف: «امنیت» همواره یکی از اولویت‌های کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه حساس و استراتژیک بوده است. اما تامین امنیت بدون صرف هزینه‌های هنگفت جهت تجهیز نیروهای دفاعی و نظامی میسر نیست و این در شرایطی است که منابع مالی کشور برای تأمین این نیازها محدود است. نظر به اهمیت موضوع در این مقاله کوشش شده است تا عوامل موثر بر محور ارتباطات به عنوان یکی از محورهای مهم در ایجاد روش تامین مالی نوین صنایع دفاعی بررسی گردد.
روش: این پژوهش مبتنی بر پارادایم تفسیری‌ انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر شیوه گردآوری داده‌ها یک پژوهش توصیفی با روش پیمایشی-مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی حوزه مالی، خبرگان و مدیران مالی نیروهای مسلح کشور است. نمونه‌گیری با روش هدفمند انجام شده و با 10 نفر اشباع نظری حاصل شد. مضامین فرعی با روش تحلیل کیفی مضمون شناسایی شده اند. انجام تحلیل کیفی مضمون با استفاده نرم‌افزار MaxQDA انجام شده است.
یافته‌ها و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد "ارتباطات" به عنوان مضمون و محور اصلی پژوهش، متاثر از 7 مضمون فرعی "به اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش"، "ارتباطات قوی و موثر بین مدیران و سایر اعضای سازمان"، "ایجاد شبکه‌های همکاری بین المللی"، "مهارت در مذاکره با سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان مالی و ذینفعان"، "همکاری با بخش خصوصی"، "تأمین مالی پروژه‌های ارتباطات پیشرفته" و "استفاده از ابزارهای مالی نوین" می باشد.
کلیدواژه ها
روش تأمین مالی نوین ، صنایع دفاعی، محور ارتباطات، نیروهای مسلح، رویکرد آمیخته.
وضعیت: پذیرفته شده