شناسایی موانع و چالشهای تجاری سازی محصولات بخش دفاعی و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن |
کد مقاله : 1217-DENC3-FULL (R1) |
نویسندگان |
جواد توحیدی راد *1، زهرا درخشان پور2، قربانعلی عباسی دره بیدی3 1رئیس روابط عمومی شرکت فولاد امیر کبیر کاشان 2کارشناس روابط عمومی شرکت فولاد امیر کبیر کاشان 3مسئول روابط عمومی شرکت فولاد امیر کبیر کاشان |
چکیده مقاله |
هدف: تجاریسازی محصولات دفاعی یکی از جنبههای کلیدی در صنعت دفاعی هر کشور است و مزیتهای قابل توجهی برای تقویت ظرفیت دفاعی و اقتصادی آن به ارمغان میآورد. در این راستا، هدف این پژوهش شناسایی موانع و چالشهای تجاری سازی محصولات بخش دفاعی و طراحی مدلی برای این موانع و چالشها و ارائه راهکارهای مناسب است. مواد و روش: این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کیفی انجام شده است و از روش تحلیل محتوا انجام شده است. در این پژوهش مشارکتکنندگان 15 نفر از خبرگان حوزه های دفاعی و کسب وکارهای تجاری کشور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با آنها صورت گرفت و این مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع دادهها ادامه یافت، بعد از هر مصاحبه، پژوهشگر به کدگذاری باز آن پرداخت و پس از کدگذاری باز، کدگذاری محوری در دو مرحله انجام شده تا مقولههای اصلی شناسایی شدند. اعتبار این مصاحبهها با استفاده از دو راهبرد تحلیل و بازبینی توسط مشارکت کنندگان و بازبینی توسط همکاران پژوهشگر صورت گرفت. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحلیل این پژوهش نشان میدهد که مدل موانع و چالشهای تجاری سازی محصولات بخش دفاعی شناسایی شده دارای شش مقوله اصلی موانع و چالشهای ساختاری و اقتصادی، موانع و چالشهای فناوری، موانع و چالشهای تنظیمی، موانع و چالشهای بازار، موانع و چالشهای هماهنگی بین نهادهای مختلف و موانع و چالشهای انسانی و مدیریتی میباشد. |
کلیدواژه ها |
موانع و چالشها، تجاری سازی، محصولات بخش دفاعی |
وضعیت: پذیرفته شده |