نقش بهره وری در اقتصاد دفاع، رفع ناترازی انرژی و اولویت بندی تخصیص منابع محدود کشور به پروژه های نامحدود (مطالعه موردی پروژه 2.5 میلیارد دلاری با عنوان توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) )
کد مقاله : 1199-DENC3-FULL
نویسندگان
محمد رضا حدادی *1، امیر شهریاری2
1مدیریت دانش و پژوهش های راهبردی قرارگاه سازندگی خاتم النبیا(ص)
2کارشناس مسئول دانش و پژوهش های راهبردی
چکیده مقاله
در این تحقیق به نقش و اهمیت توجه به مباحث بهره وری و انرژی در تعریف و انتخاب پروژه ها پرداخته شده است که نشان می دهد معمولا در مرحله تعریف و پیدایش پروژه ها، به شاخص های بهره وری علی الخصوص شاخص اثربخشی(Effectiveness) توجهی نمی شود و همه گزینه ها به نحو علمی مورد بررسی و مقایسه قرار نمی گیرند و معمولا انتخاب و تعریف پروژه ها از بالا به پایین و به صورت مدیریتی و غیرکارشناسی صورت می پذیرد که باعث می شود مسئولین در اولویت بندی تخصیص منابع به پروژه ها دچار خطای راهبردی شوند. در چنین شرایطی بعد از کلنگ زنی پروژه، به وضوح مشخص می شود که از ابتدا انتخاب این پروژه اشتباه بوده است و عملا بخش قابل توجهی از منابع فکری و مادی کشور از بین می رود.
در این مقاله به مقایسه پتانسیل ها و ظرفیت های فرودگاه های استان تهران(فرودگاه بین المللی مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)) پرداخته شده است و پروژه توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) مورد نقد و بررسی و مقایسه با سایر فرودگاه های داخلی و خارجی قرار گرفته است که نشان می دهد هم اکنون فرودگاه امام خمینی در بخش بار 64 تا 70 درصد و در بخش مسافر 52 تا 70 درصد ظرفیت خالی دارد. همچنین مشخص گردید فرودگاه امام در مقایسه با فرودگاه های خارجی و داخلی با امکانات زیرساختی یکسان، از بهره وری بسیار پایین تری برخوردار است چرا که نسبت به آنها، بار و مسافر کمتری جابجا می کند.
کلیدواژه ها
بهره وری، ناترازی انرژی، تعریف و پیدایش پروژه ها، فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد ، اقتصاد مهندسی
وضعیت: پذیرفته شده