تحلیل فرودگاه چابهار و ضرورت توسعه فرودگاه کنارک از منظر اقتصاد و توسعه سواحل مکران
کد مقاله : 1179-DENC3-FULL
نویسندگان
محمد رضا حدادی *
مدیریت دانش و پژوهش های راهبردی قرارگاه سازندگی خاتم النبیا(ص)
چکیده مقاله
در این تحقیق به تحلیل و بررسی پروژه احداث فرودگاه جدید چابهار پرداخته شده است که کلنگ زنی اولیه آن با نظر مسئولین سازمان منطقه آزاد چابهار و اخذ موافقتنامه اصولی در آذر ماه 1398 انجام شد و عملیات اجرایی در تیرماه 1399 آغاز و پس از 4 ماه فعالیت اجرایی، این پروژه در مهر ماه 1399 به دلیل آگاهی از واقعیت ها و عدم صدور مجوز ساخت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و با توجه به نقطه نظرات کارشناسان مخالف طرح از جمله عدم مکانیابی صحیح، صرف منابع مالی بسیار زیاد، وجود و متروکه کردن فرودگاه موجود کنارک و حذف کامل درآمدزایی نیروهای مسلح و عدم توجیه اقتصادی متوقف گردید. در این نوشتار ابتدا 3 دلیل منطقه آزاد چابهار برای ساخت این فرودگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و سپس اسناد بالادستی و قوانین و مقررات و سند آمایشی کشور در توسعه سواحل مکران و اهمیت و شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فرودگاه کنارک بیان شده است که نشان می دهد دستور توقف احداث یک فرودگاه جدید صحیح بوده است و ضروری است توسعه فرودگاه کنارک با هزینه و زمان حداقلی باید در دستور کار قرار گیرد.
یکی از نتابج این تحقیق نشان می دهد، بعضا در برخی مناطق آزاد صرفا به منافع سازمانی و بخشی اولویت داده می شود و منافع ملی دچار آسیب می گردد و لذا مدل های تصمیم گیری در خصوص تعریف و اولویت بندی پروژه ها در مناطق آزاد می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور نماید.
کلیدواژه ها
فرودگاه کنارک، سواحل مکران، فرودگاه چابهار، مطالعات اقتصادی، منافع ملی، درآمد پایدار نیروهای مسلح
وضعیت: پذیرفته شده