تحلیل فرودگاه چابهار و ضرورت توسعه فرودگاه کنارک از منظر اقتصاد و توسعه سواحل مکران |
کد مقاله : 1179-DENC3-FULL |
نویسندگان |
محمد رضا حدادی * مدیریت دانش و پژوهش های راهبردی قرارگاه سازندگی خاتم النبیا(ص) |
چکیده مقاله |
در این تحقیق به تحلیل و بررسی پروژه احداث فرودگاه جدید چابهار پرداخته شده است که کلنگ زنی اولیه آن با نظر مسئولین سازمان منطقه آزاد چابهار و اخذ موافقتنامه اصولی در آذر ماه 1398 انجام شد و عملیات اجرایی در تیرماه 1399 آغاز و پس از 4 ماه فعالیت اجرایی، این پروژه در مهر ماه 1399 به دلیل آگاهی از واقعیت ها و عدم صدور مجوز ساخت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و با توجه به نقطه نظرات کارشناسان مخالف طرح از جمله عدم مکانیابی صحیح، صرف منابع مالی بسیار زیاد، وجود و متروکه کردن فرودگاه موجود کنارک و حذف کامل درآمدزایی نیروهای مسلح و عدم توجیه اقتصادی متوقف گردید. در این نوشتار ابتدا 3 دلیل منطقه آزاد چابهار برای ساخت این فرودگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و سپس اسناد بالادستی و قوانین و مقررات و سند آمایشی کشور در توسعه سواحل مکران و اهمیت و شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فرودگاه کنارک بیان شده است که نشان می دهد دستور توقف احداث یک فرودگاه جدید صحیح بوده است و ضروری است توسعه فرودگاه کنارک با هزینه و زمان حداقلی باید در دستور کار قرار گیرد. یکی از نتابج این تحقیق نشان می دهد، بعضا در برخی مناطق آزاد صرفا به منافع سازمانی و بخشی اولویت داده می شود و منافع ملی دچار آسیب می گردد و لذا مدل های تصمیم گیری در خصوص تعریف و اولویت بندی پروژه ها در مناطق آزاد می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور نماید. |
کلیدواژه ها |
فرودگاه کنارک، سواحل مکران، فرودگاه چابهار، مطالعات اقتصادی، منافع ملی، درآمد پایدار نیروهای مسلح |
وضعیت: پذیرفته شده |