طراحی الگوی راهبردی فرهنگ نوآوری دفاعی ج.ا.ایران
کد مقاله : 1107-DENC3-FULL
نویسندگان
علیرضا محمدی1، محمدسعید تبرزد *2
1ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران-معاونت علوم، تحقیقات و فنآوری
2مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران
چکیده مقاله
با وجود آنکه سازمان‌های نظامی در سراسر جهان با قدرت و پشتیبانی عظیم سازمانی، مالی و ایدئولوژیک به پیش می‌روند، هدف اصلی اقتصاد دفاعی نباید تنها تأمین این حرکت رو به جلو و خدمت به منافع گروه‌های ذینفع باشد بلکه در عوض، اقتصاد دفاعی باید خلاقانه در جهت افزایش کارایی در تأمین امنیت، نوآوری و بهبود مستمر قابلیت‌های دفاعی کشور، پیشگیری از جنگ و ترویج صلح و رفاه در نظام بین‌المللی دولت‌ها و اقتصادها به کار گرفته شود. از سوی دیگر بررسی درس‌آموخته‌های نبردهای قرن بیستم و یکم بیانگر پیشرفت‌های سریع فناوری در عرصه ساخت تسلیحات نظامی هوشمند، افزایش اهمیت نوآوری و انعطاف‌پذیری در تولید در صنایع نظامی و تقاضای رو به رشد برای سیستم‌های دفاعی هوشمند است که همگی اهمیت روزافزون بهره‌مندی از یک فرهنگ نوآوری انعطاف‌پذیر و راهبردی را در عرصه اقتصاد دفاعی ج.ا.ایران برای حفظ ثبات و پایداری نظام دفاعی کشور در بحران‌های نظامی و امنیتی آینده گوشزد می نماید در حال حاضر، علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، چالش‌هایی همچون محدودیت‌های بودجه‌ای، بوروکراسی پیچیده صنایع دفاعی، مقاومت در برابر تغییر و رقابت شدید بین‌المللی، مانع از تحقق پتانسیل کامل نوآوری در حوزه اقتصاد دفاعی شده است بر این اساس این پژوهش با بهره‌گیری از روش گراندد تئوری و مصاحبه با خبرگان حوزه اقتصاد دفاعی به دنبال شناسایی عوامل اثرگذار بر فرهنگ نوآوری دفاعی و طراحی الگوی راهبردی فرهنگ نوآوری دفاعی ج.ا.ایران است
کلیدواژه ها
فرهنگ نوآوری، نوآوری دفاعی، الگوی راهبردی، سازمان‌های دفاعی ج.ا.ایران
وضعیت: پذیرفته شده