طراحی چارچوب استراتژی آموزش سواد مالی جمهوری اسلامی ایران در راستای رشد توان اقتصادی خانوادهها |
کد مقاله : 1042-DENC3-FULL |
نویسندگان |
علی نمکی1، محمدرضا سیمیاری *2، یاور دشت بانی3 1عضو هئیت علمی گروه مالی و بیمه دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران 2کاندیدای دکتری مالی دانشگاه شهید بهشتی 3دانش آموخته دکتری علوم اقتصادی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسالمی |
چکیده مقاله |
بسیاری از کشورهای دنیا بهمنظور بهبود وضعیت معیشتی مردم خود، رویکرد افزایش سطح سواد مالی و توانمندسازی مردم را اتخاذ کرده و این موضوع را از طریق طراحی و اجرای یک استراتژی منسجم در سطح ملی پیگیری کردهاند. سواد مالی، مجموعهای از آگاهی، دانش، مهارت، نگرش و رفتار لازم برای تصمیمگیریهای مالی صحیح و در نهایت دستیابی به رفاه مالی است. مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، سرفصلهای اصلی سواد مالی عبارتند از: کسب درآمد، خرج، پسانداز، سرمایهگذاری، مدیریت اعتبار و مدیریت ریسک. ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران در راستای توانمندسازی مالی خانوادهها بهعنوان سربازان جنگ اقتصادی و در راستای نقشآفرینی ایشان در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تابآوری ایشان در شرایط تحریم، استراتژی ملی آموزش سواد مالی را تدوین و اجرا نماید. این تحقیق با بررسی استراتژیهای کشورهای نمونه شامل ایالات متحده (اولین کشور دارای استراتژی آموزش سواد مالی)، هلند (پیشرو و دارای عملکرد مناسب در این حوزه) و مالزی (دارای بازارهای مالی اسلامی) و در نظر گرفتن اقتضائات بومی ج.ا.ا چارچوب استراتژی آموزش سواد مالی ج.ا.ا را به شرح زیر ارائه میکند: ترتیبات نهادی، تعیین چشمانداز و مأموریت (هدف)، تعیین اولویتهای محتوایی، تعیین جامعه هدف، ترسیم نقشه راه، ملاحظات سیاستی، ملاحظات اجرایی، ملاحظات محتوایی، انتشار و اطلاعرسانی، ارزیابی، اثرسنجی و بازخور. |
کلیدواژه ها |
سواد مالی، جنگ اقتصادی، معیشت خانوادهها |
وضعیت: پذیرفته شده |