فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن استارتاپهای حوزه اقتصاد دیجیتال و ارائه راهکارهایی برای کاهش تبعات منفی آن |
کد مقاله : 1020-DENC3-FULL |
نویسندگان |
سعید لاریجانی1، محمدعلی عبدالعلی زاده *2 1مدیر عامل 2از طرف گروه اقتصاد دانشگاه عالی دفاع ملی |
چکیده مقاله |
بر اساس آمار، نسبت اقتصاد دیجیتال، ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. این عدد برای ایران ۷.۸ درصد است. پس متوجه میشویم که در ایران، به اندازه دو برابر حال حاضر فرصت توسعه وجود دارد. از طرفی یکی از راههای بسیار مهم برای ایجاد امنیت اقتصادی و تنوعبخشی به درآمدهای کشور، حرکت در راستای بینالمللی سازی کسبوکارهاست. با توجه به نکته گفته شده و لزوم تدوین الگوی تعامل دولت با سازمانها و ترتیبات اقتصاد منطقهای و بینالمللی، موضوع پروژه به بررسی فرصتها و تهدیدهای جهانیسازی استارتاپهای حوزه اقتصاد دیجیتال و ارائه راهکارهایی برای کاهش تبعات منفی آن پرداخته است. در این پروژه، در ابتدا به بررسی پیشینهی پژوهش پرداخته شد و سپس مدلهای بینالمللیسازی به صورت دقیق بررسی شد. پس از آن مدلهای جهانیسازی بر اساس سیر تاریخی دستهبندی شد و مدلهای مناسب استارتاپهای دیجیتال مشخص شد. سپس برای مشخص کردن فرصتها و تهدیدهای جهانیسازی، از طریق روش دلفی و پرسشنامه با سوالات باز، تلاش شد تا نظر متخصصان در رابطه با جهانیسازی استخراج شود. پس از استفاده از روش دلفی و از طریق تحلیل محتوای کیفی با نرمافزار MAXQDA محتواها و گزارههای مورد نظر از طریق دو روش یعنی کدگذاری باز و کدگذاری محوری، کدگذاری شد و در نهایت فرصتها و تهدیدهای جهانیسازی در قالب چارچوب SWOT تدوین شد. همچنین در نهایت ۶ راهکار اصلی به منظور کاهش تهدیدهای حوزه جهانیسازی، از طریق تحلیل دادههای پژوهش استخراج شد. در آخر نیز پیشنهادهایی در جهت انجام پروژههای آتی، ارائه شد. |
کلیدواژه ها |
جهانیسازی، استارتاپ، اقتصاد دیجیتال، روش دلفی |
وضعیت: پذیرفته شده |